Cariere
Amalia Sterescu Amalia Sterescu

Cum să îți menții poziția de lider când compania ta este achiziționată

Chiar dacă în piața locală achizițiile poate nu sunt atât de frecvente sau răsunătoare asta nu înseamnă că nu există angajați care nu experimentează cum este să îți schimbi angajatorul fără voia ta! Și am observat acest lucru atunci când am discutat cu o serie de lideri din organizații cu prezență în România, organizații care achiziționează frecvent alte companii cu scopul de a-și mări cota de piață sau care au fost achiziționate la rândul lor de companii mai puternice. Am adăugat la asta experiențele și exemplele proprii și am vrut să înțeleg care este profilul leaderului care continuă să aibă succes în perioadele aspre de tranziție pe care le implică un proces de achiziție și ce ar trebui în general să știm dacă trecem printr-un astfel de proces.

Ce te ajută să știi în cazul achiziției companiei în care activezi:

1. Ca lider e important să înțelegem tipul achiziției, implicațiile acesteia, granițele comunicării în perioada de tranziție. Își va păstra compania achiziționată propria cultură sau va fi un proces de tranziție totală la modul în care face business compania ce v-a achiziționat? Ce se va păstra din procesele actuale în relația cu clienții? Care sunt competențele cheie de care compania va avea nevoie în continuare pe viitor? Cine sunt cei care le posedă și care vor rămâne  să ducă tranziția mai departe? Ca lideri, ce aveți voie să comunicați și ce nu din tot acest proces amplu de tranziție – către echipe, clienți, parteneri, piață? Este important să afli toate răspunsurile pentru a opera cât mai bine cu informațiile pe care le deții, în noul context.

2. De multe ori informația sau certitudinea pe care o cauți într-un astfel de context nu există. Știi competența aceea ”dealing with ambiguity” după care ai fost evaluat adesea? Acum e momentul să o exersezi din plin. Chiar dacă ai puține informații, echipa ta se așteaptă ca tu să setezi direcția în această perioadă de tranziție când totul se mișcă ori prea lent ori prea rapid – în funcție de contextul legal al achiziției și de deciziile care se iau.

3. Cel mai important și aspru aspect pe care trebuie să îl înțelegi în această perioadă este că angajatorul tău s-a schimbat! Care sunt noile valori după care se ghidează organizația? Care sunt noile standarde? Care este noua cultură a companiei? Informează-te și negociază în interiorul tău cum vei absorbi toate aceste schimbări – dacă nu contravin principiilor și valorilor tale.

Avizi de informații tindem să ne uităm către cei cărora le raportăm și suntem oarecum frustrați că nu primim certitudinile sau informațiile de care avem nevoie însă nu uitați, liderii din top management trec și ei prin aceeași schimbare, și ei au incertitudinile lor mai ales că mulți din ei nu știu încă dacă mâine vor mai avea un job așa că a conduce prin puterea exemplului personal e esențial în acest context.

Ce comportamente ar trebui să eviți

I-am întrebat pe cei cu care am discutat pe acest subiect – liderii care nu au rezistat unui proces de achiziție – ce comportamente le-a dăunat. Iată mai jos câteva concluzii:.

1. Rezistența la schimbare. Deși există tentația naturală de a păstra status quo-ul, din experiență proprie spun că în astfel de tranziții e greu să te așezi contra valului. Mai bine concentrează-ți energia pe identificarea de oportunități pentru clienți și pentru echipa ta.

2. Angajamente exagerate, nerealizabile. Comportamentul opus rezistenței la schimbare este tentația liderilor de a-și asuma mai mult decât pot duce din dorința de a fi acceptați de noul leadership, de a rămâne în continuare la masa deciziilor!

3. Toxicitate crescută. Știți voi, liderul care simte că are mai mult de pierdut decât de câștigat din noul context și care împroașcă cu venin cu orice ocazie, nimic nu e cum trebuie, nimic nu mai funcționează bine, tot tabloul nu va duce la nimic bun.. etc.

4. Pierderea focusului . Există lideri care sunt deturnați de la obiectivele existente pentru că e prea mare zgomot de fond în ceea ce privește achiziția și uită să se concentreze pe realizarea obiectivelor vechi sau noi tocmai acum când compania are cel mai mult nevoie de performanță.

5. Sunt frustrat și mă plâng vs. acționez. Când doza de frustrare și inacțiune predomină, efectul este devastator pentru reputația liderului.

6. Trăiesc în trecut. ”Pe vremea când… ce bine era…” Colecționează tricouri, pixuri, agende cu vechiul logo al companiei, sunt nostalgici, privesc mai mult în trecut decât la viitorul noii
construcții.

Câteva sfaturi pentru a face față schimbării

• Ia o decizie personală vs. cultura noii companii. Te vei adapta? Cum? Îți dorești asta cu adevărat?

• Concentrează-te pe zona ta de responsabilitate actuală, pe rolul tău pe obiectivele de performanță vechi și noi. Nu deveni oponentul schimbării  doar pentru că ți-e teamă și eviți acel dialog interior necesar în acest context. Nu acționa dintr-o zona de teamă ci dintr-o zonă de echilibru fiind conștient pe deplin de valoarea pe care o poți aduce în orice context profesional!

• Evită-i pe cei toxici, chiar nu îți sunt de ajutor!

• În incertitudine sau absența informațiilor importante, setează noi obiective pentru echipă și pentru tine personal menite să sprijine business-ul și clienții săi. Pentru că asta fac liderii, conduc chiar și în perioade de ambiguitate.

• Du-ți abilitățile de project management la alt nivel. Ia feedback de la manageri, echipe afectate, alocă taskuri, asumă-ți responsabilitatea pentru noile targeturi, fii proactiv. În incertitudine, pregătește atât planul A de acțiune pentru echipa ta dar și planul B.

• Colaborează! Ascultă opiniile altora, frustrările, identifică oportunități pentru membrii echipei pentru a contribui și ei la discuții. Mulți se vor comporta ca victime, transformă-i prin discursul tău inspirațional și prin propriul exemplu în partizani ai schimbării.

Achizițiile sunt un test interesant pentru orice lider, pentru capacitatea sa de a conduce în vremuri tulburi, pentru capacitatea sa de management al schimbării – întrebarea care rămâne întotdeauna este: vrei să fii parte a unei companii de succes sau a uneia mai puțin productive? Activează-ți tot ce ai mai bun căci achiziția este un test în sine pentru competențele tale de leadership, experiență din care vei învăța înzecit!

Articole asemănătoare

Marian HanganuMarian Hanganu

Ce a distrus-o pe Vera?

Vera ne-a fost prezentată de Directorul de Resurse Umane ca fiind cea mai extraordinară achiziție a acestei companii. Ca să fiu sincer, am fost puțin geloși pe statutul ei de star și pe mașina nouă pe care i-au cumpărat-o din prima săptămână la noi. Ne-am întrebat cu invidie cât o fi negociat la salariu și […]

Amalia SterescuAmalia Sterescu

Modelul hibrid de lucru – provocare sau oportunitate?

În martie 2020 era greu de anticipat că modelul „work from home” s-ar putea permanentiza, liderii l-au tratat ca pe o opțiune pe termen scurt, în perioada de criză. Mulți nu mai conduseseră echipe la distanță și a fost necesar un proces de instruire. Alții nu mai lucraseră niciodată de acasă și au făcut eforturi […]

Amalia SterescuAmalia Sterescu

Cât de importantă este imaginea ta digitală atunci când îți cauți un job?

De ce e important să ai o imagine digitală? Pentru că mai nou potențialii clienți, headhunteri, profesioniști angrenați în recrutare etc. te caută întâi pe Google și apoi decid să te contacteze.

Marian HanganuMarian Hanganu

Rezistă tentației de a-ți exercita puterea asupra clientului!

Win-win e mai mult decât un slogan Dl. G era cel mai bun vânzător al companiei producătoare de software tip enterprise. Acum doi ani a luat un bonus consistent pentru că a adus un client de prestigiu, înfrângând competitori puternici într-o competiție în care ambițiile au ieșit la suprafață. ”Am triumfat, explică el și astăzi, […]

Amalia SterescuAmalia Sterescu

Ai avut încredere în cineva, l-ai ajutat să promoveze, apoi vezi cum o ia razna

Leadership - managementul dezamăgirii

Articole populare

George ButunoiuGeorge Butunoiu

Ia să-i aducem pe cei din Germania trei luni în România și să-i trimitem pe români acolo, să vedem care-s mai productivi!

Au dublat, au triplat productivitatea. Și, la ce le-a folosit?

Alexandru GoțoiAlexandru Goțoi

Mai este valabilă expresia „du-te, sunt alții care așteaptă la ușă”?

Piața forței de muncă din Romania in 2019

Mirela OpreaMirela Oprea

Cât de gravă este criza forței de muncă și cum se poate rezolva

Și ce ar trebui să facă o afacere pentru a păstra echilibrul între profitabilitate și sustenabilitate

Radu SavopolRadu Savopol

Vom dubla salariile, când vom vinde dublu iar statul va taxa mai decent

Interviu cu antreprenorul român care a speriat Starbucks

Marius AdrianMarius Adrian

Primul meu faliment sau cum am pierdut 50.000 euro

Ca să trec mai ușor peste pierdere, am privit acești bani ca pe o taxă de școlarizare.