Afaceri
Feri Lorincz Feri Lorincz

Când să vorbesc cu angajații despre vânzarea afacerii?

M-am întâlnit a doua oară cu un întreprinzător mai în vârstă, dar foarte energic și foarte simpatic, care mi-a spus că încă nu este 100% decis dacă vrea acum să-și vândă afacerea – și foarte bine că nu face nimic până nu e 100% convins de acest demers – dar în situația în care se va decide în viitorul apropiat, va trebui ca totul să decurgă foarte repede și să o vindem în 2-3 luni pentru că se va afla și vor începe problemele.

Cred că afacerea lui ar valora în jurul a 10 milioane Euro. Probabil este încă relativ mic pentru „Cei Mari” și nu s-a interesat despre ce implică vânzarea afacerii sale. Ar fi fost multe de spus în acest sens iar eu am discutat cu el circa 2 ore, dacă adunăm timpul ambelor întâlniri. Așa că i-am dat cartea pe care am scris-o pentru a-și găsi informațiile de care cred că va avea nevoie.

Alegerea momentului în care îți vei informa angajații despre intenția ta de a-ți vinde afacerea este de cele mai multe ori o mare dilemă.

Unii întreprinzători cu care am discutat nu aveau nicio idee despre asta, despre faptul că ar trebui sau nu să-i informeze. Acest lucru nu era deloc în preocupările lor.

Alții îmi atrăgeau atenția asupra păstrării confidențialității stricte a acestui demers. Îmi cereau expres ca anumite firme să nu fie contactate cu privire la vânzarea afacerii lor. Se temeau că concurența sau angajații lor vor afla despre intenția lor și acest lucru îi va afecta negativ. Cu această temere rezonam și eu deoarece am avut o experiență personală în acest sens. În 2010 mi-am informat echipa din atelierul propriu de tâmplărie că mai aveam bani doar pentru salariile următoarelor două săptămâni. Că acest lucru este sigur și că nu știu ce va urma. Totuși speram ca lucrurile să se schimbe în bine în acest interval de timp.

Consideram ca fiind cinstit să știe și ei acest lucru. Sau poate le ceream într-un fel ajutorul. Poate o implicare și mai mare. Nu mai știu exact. După care am luat cu toții pauza de masă. La sfârșitul zilei asociatul meu mi-a spus că echipa mea contactase deja toate atelierele de tâmplărie din zona noastră căutând alte locuri de muncă. Totul s-a întâmplat în nici o oră de când am vorbit cu ei. Norocul meu a fost că încă era criză și au fost refuzați, indiferent cât de buni erau. Am mai lucrat o bună perioadă de timp împreună după acest eveniment. Iar eu mi-am învățat atunci lecția.

Poate de lucruri similare se temeau și întreprinzătorii cu care am vorbit. Poate nu doar în legătură cu angajații lor, ci și în legătură cu clienții lor, cu furnizorii lor sau în legătură cu orice terț despre a cărui relație credeau că ar fi fost afectată de vestea respectivă. Și este de înțeles să fie astfel.

Când să anunț angajații ca vând afacerea?

Un curent de gândire mai nou în domeniu este de părere că angajații tăi, indiferent dacă sunt angajați-cheie sau nu, ar trebui informați cât mai curând posibil despre intenția ta.

Chiar și cu ani înainte de începerea procesului de vânzare. Chiar de la constituirea afacerii, dacă întreprinzătorii au prevăzut că vor face un exit în maxim 5 ani, de exemplu.

De ce? Deoarece oricum vor afla. Mai bine de la tine, mai curând, decât din alte surse. Că astfel nu se vor mai simți trădați de tine deoarece știau din timp și aveau timp să acționeze dacă așa considerau de cuviință. Dar mai ales pentru ca ei să realizeze că aceasta este un lucru firesc, natural în viața oricărei afaceri și nu un hop peste care trebuie să treacă.

Recunosc, este o logică foarte bună și în această abordare.

Sincer, n-aș ști acum care cale să o aleg dacă mi-aș vinde afacerea. Poate dacă aș avea o problemă medicală mai gravă ce ar dura de ceva timp, din cauza căreia aș dori să-mi vând afacerea, i-aș informa pe toți cât mai curând. Oricum cred că toți s-ar aștepta la acest lucru iar mascarea pregătirilor de vânzare cu consultanță în dezvoltarea afacerii ar fi cusută cu ață albă. Le-aș lăsa și o ultimă impresie de om nesincer cu toate că poate am încercat mereu să spun lucrurilor pe nume.

Poate în altă situație aș informa doar contabilul meu șef despre această intenție deoarece aș avea nevoie de ajutorul său, rugându-l să păstreze confidențialitatea demersului. L-aș cointeresa financiar dacă vânzarea ar avea loc.

Nu îți pot da un sfat cum să procedezi atunci când îți vinzi afacerea. Doar să-ți prezint ambele variante (e drept, cam extreme), lăsându-te pe tine să iei această decizie după cum crezi că ar putea fi cel mai bine pentru tine și angajații tăi.

Poți completa câteva chestionare relevante, pe timetosell.com

Articole asemănătoare

Radu SavopolRadu Savopol

Vom dubla salariile, când vom vinde dublu iar statul va taxa mai decent

Interviu cu antreprenorul român care a speriat Starbucks

Bogdan BuzduganBogdan Buzdugan

Gestionarea crizei: plasați oameni de acțiune în posturile cheie

„Doi intelectuali care stau jos nu ajung mai departe decât o brută care merge.” Aceasta este una dintre replicile filmului „Un taxi pentru Tobruk”, realizat în 1961 după scenariul lui Michel Audiard. Criza nu poate fi gestionată de către „gânditori” sau de cei cărora le e frică să nu se ardă, torturați de propria pudoare. […]

Mirela OpreaMirela Oprea

Cât de gravă este criza forței de muncă și cum se poate rezolva

Și ce ar trebui să facă o afacere pentru a păstra echilibrul între profitabilitate și sustenabilitate

Corina NeaguCorina Neagu

Ce vrea să audă robotul când te cheamă la interviu

Se va întâmpla vreodată ca angajații să poată fi recrutați de algoritmi de inteligență artificială? Care sunt riscurile și beneficiile tranziției spre un astfel de proces

Marius AdrianMarius Adrian

Primul meu faliment sau cum am pierdut 50.000 euro

Ca să trec mai ușor peste pierdere, am privit acești bani ca pe o taxă de școlarizare.

Articole populare

George ButunoiuGeorge Butunoiu

Ia să-i aducem pe cei din Germania trei luni în România și să-i trimitem pe români acolo, să vedem care-s mai productivi!

Au dublat, au triplat productivitatea. Și, la ce le-a folosit?

Alexandru GoțoiAlexandru Goțoi

Mai este valabilă expresia „du-te, sunt alții care așteaptă la ușă”?

Piața forței de muncă din Romania in 2019

Mihai StănescuMihai Stănescu

Cum a ajuns un manager să-i ia locul șefului care se pregătea să-l dea afară

O infrastructură a performanței în leadership (Caz de studiu)

Cristina McCarthyCristina McCarthy

Prima decizie a unui nou manager de HR: auditul

Atunci când ești promovat în primul rol ca și manager, nu este întotdeauna simplu să știi ce ai de făcut.

Amalia SterescuAmalia Sterescu

Cât de importantă este imaginea ta digitală atunci când îți cauți un job?

De ce e important să ai o imagine digitală? Pentru că mai nou potențialii clienți, headhunteri, profesioniști angrenați în recrutare etc. te caută întâi pe Google și apoi decid să te contacteze.